Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Realizowana jest z wykorzystaniem programów zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Nauczyciele w pracy z dziećmi realizują treści zawarte w programach:
-
„Kocham Przedszkole”
Mirosławy Pleskot, Agnieszki Staszewskiej-Mieszek. WSiP
-
„Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych placówek integracyjnych”
Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Ewy Zielińskiej. WSiP
Treści zawarte w programach uwzględniają najnowsze tendencje pedagogiki przedszkolnej. Dzięki różnorodnym działaniom, dziecko otrzyma wsparcie w nabywaniu wiadomości, umiejętności i sprawności niezbędnych do prawidłowego kształtowania osobowości oraz funkcjonowania w środowisku.
Realizacja prezentowanych w programach treści kształcenia zapewni dziecku doskonałe przygotowanie do wymagań współczesności i edukacji w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
Programy oraz zestawy kart pracy dla 4 i 5-latków wybierane są przez radę pedagogiczną i przyjmowane do realizacji na podstawie uchwał. Pozytywną opinię na temat wdrażanych programów wyraża także rada rodziców.
Własne programy przedszkola
„Otwarte drzwi. Adaptacja dzieci w przedszkolu” (od 2000 r.)
Zalety programu
- Cykliczne spotkania z rówieśnikami i personelem przedszkola w towarzystwie rodziców złagodzą przekroczenie progu przedszkola, skracając okres adaptacji.
- Spotkania uświadamiają rodzicom potrzeby emocjonalne dzieci.
- Kontakty z przedszkolem obniżają lęk rodziców związany z koniecznością pozostawienia dziecka w przedszkolu i wzmacniają ich rolę.
- Cykl spotkań integruje rodziców i pomaga w nawiązaniu relacji, której celem jest wzajemna współpraca.
„To nasze dzieci” – program współpracy z rodzicami (od 2004 r.)
Zalety programu
- Stwarzanie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju oraz zapewnienie bezpieczeństwa i edukacji na dobrym poziomie.
- Rzetelny przekaz rodzicom informacji dotyczących postępów i ewentualnych niepowodzeń dziecka.
- Zapewnienie rodzicom swobodnego dostępu do informacji dotyczących zasad funkcjonowania i kierunków rozwoju placówki.
- Określenie form współpracy przedszkola z rodzicami.
„Pomocna dłoń” – program prozdrowotny (od 2006 r.)
Zalety programu
- Ukierunkowanie dzieci na „inność” swoich kolegów (inność oznacza dzieci z alergią pokarmową).
- Rozbudzenie świadomości potrzeb dzieci z alergią pokarmową wśród personelu placówki.
- Współdziałanie rodziców, nauczycieli i pracowników obsługi w celu zapewnienia dzieciom prawidłowego rozwoju.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Współpraca z organami samorządu i innymi instytucjami w zakresie pomocy dzieciom z alergią pokarmową.
Programy własne są zgodne z wymogami prawa. Posiadają pozytywną opinię rady pedagogicznej, rady rodziców oraz nauczyciela mianowanego wychowania przedszkolnego.
Dzięki monitorowaniu postępów i osiągnięć edukacyjnych dzieci, nauczycielki umiejętnie dokonują wyboru programu, w zależności od potrzeb, możliwości oraz charakteru zajęć. Programy podlegają bieżącej i końcowej ewaluacji. Zebrane informacje o warunkach, przebiegu i uzyskanych wynikach pozwalają kadrze pedagogicznej podjąć decyzję o jego dalszym stosowaniu.